Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Čtyři roky staré a v pořadí druhé album „Na hraně osudu“ posunulo pražské melodiky ANACREON, troufám si říci, výrazně výše v obecném vezdejším povědomí o domácí metalové scéně. Není se ovšem čemu divit – album samotné bylo skvělým mixem melodického metalu s výrazným ženským zpěvem, jemuž přes stylovou opotřebovanost nechyběla pověstná jiskra ve výrazu. A když i následná živá vystoupení kapely, mezi nimiž se jistě skvělo předskakování ARAKAINu na jeho „XXXV Double Tour“, přinášela jen ten nejlepší dojem, bylo jasné, že tohle je zkrátka štika, se kterou se v tom našem rybníčku musí počítat.
O čtyři roky starší a zkušenější ANACREON nyní přicházejí se studiovou nahrávkou číslo tři, na níž by jistě chtěli své dosavadní úspěchy podtrhnout a zdůraznit. Úkol je to jistě nelehký, obzvláště když, co se týče stylového zařazení, zůstávají hoši a děvče stále neochvějně a bezpečně za vysokými hradbami barevných melodií a tomu odpovídajícího metalového výrazu, jenž s významnou rolí pro klávesy dále cílí do vod patentovaných NIGHTWISH a rozvíjených dalšími a dalšími kovovými spolky, jimž od mikrofonu vládne žena. I když tady se jistý progres přece jen vysledovat dá – myslím, že přibylo drobných pokusů o přestřihnutí pupeční šňůry s finským předobrazem, a její nahrazení „vlastní“ melodikou. Problémem však jistě je, že i tady už je jaksi hojně vyloveno.
ANACREON se s tím ovšem perou statečně. Na mnoha místech „Svědomí“ proto působí velmi sebejistě a na posluchačově tváři dokáží vykouzlit všeříkající úsměv. Jako v úvodní hříčce „Zničíme vás!“, hnané dopředu silným ústředním motivem, učebnicově střižené klasice „Noční můry“, jejíž refrén s dechberoucím výkonem Veroniky Zelníčkové vám názorně předvede, jak vypadá opravdový raketový start, anebo ve výborné instrumentálce „Vědomí“, těsně následované tutově hitovým titulním kusem a další parádou v „Beznaději“.
Ani jinde to není vysloveně marné, byť jistá materiálová opotřebenost by se již v ostatním obsahu alba dala vystopovat poněkud snadněji. Kapela ovšem, jak jsem již naznačil, působí neústupným dojmem, a ve chvílích, kdy by se mohlo zdát, že už by se raději měla položit na lopatky, vytáhne sympatické argumenty: vysloveně rádiový kus „Příběh“, sympatický duet s hostujícím Honzou Toužimským „Krok do neznáma“ a na úplný závěr akustickou verzi největší tutovky z debutu „Daná doba“, čarokrásnou „Stigmata“, jíž Veroničin hlas svědčí o notný kus více, než její předchůdkyně.
Asi nechci zastírat, že „Na hraně osudu“ na mě zapůsobilo o malinko víc, možná i proto, že to byl můj první kontakt s ANACREON. „Svědomí“ je jiné, asi takové, jako když si představíte o čtyři roky starší kapelu, která sice v mezičase nabrala po stránce hráčské, zvukové a aranžerské mnohé zkušenosti, ale z obavy, aby nezklamala, vsadí ve finálním skladatelském procesu hlavně na jistotu. Vyčítat se jí to jistě nedá, v mnoha citovaných případech to ostatně přináší své ovoce, ovšem i z toho je nakonec zřejmé, že mantinely ANACREON jsou ještě o nějaký ten kus výše.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.